نتایج و عوارض لایه برداری پوست با لیزر

با آگاهی از مراقبت بعد از لایه برداری پوست می توانید به طور قابل ملاحظه ای از نتایج لایه برداری پوست راضی باشید.

لایه برداری پوست
Rate this sergury

افرادی که می خواهند لایه برداری پوست با لیزر را انجام دهند نگران عوارض لایه برداری پوست با لیزر می باشند. پس از لایه برداری پوست با لیزر تا چند ماه پوست قرمز یا صورتی است. ممکن است تا چندین ماه نسبت به آفتاب حساس باشید. تلاش کنید تا تماس با آفتاب ابه حداقل برسد و هر روز از ضد افتاب استفاده کنید.

بعضی افرادی که لایه برداری پوست انجام دادند ممکن است تفاوتی سریع در ناحیه های درمان شده مشاهده کنند. پوست تا یک سال روند بهبودی خود را طی میکند. اثر لایه برداری پوست تا سالها میماند ولی همچنان اثار پیری و چروک روند طبیعی خود را طی میکنند. در صورت نیاز لایه برداری پوست را تجدید  کنید.

در نظر داشته باشید:

اگر جراح بی تجربه ای داشته باشید، لایه برداری ممکن است خطرناک باشد. علاوه بر یافتن دکتری ماهر و آموزش دیده در جراحی پلاستیک صورت، مطمئن باشید در این نوع لایه برداری نیز آموزش دیده باشد.

مراقبت های بعد از لایه برداری پوست با لیزر

پوست درمان شده به شیوه لایه برداری با لیزر ممکن است واکنش های متفاوتی داشته باشد، ولی اصولا همانند آفتاب سوختگی ملایم خواهد بود. کمی قرمزی و تورم خواهید داشت همچنین ممکن است چند روزی کمی خارش یا گزگز شدن را احساس کنید. در نتیجه مراقبت های پس از لایه برداری پوست با لیزر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بسته به درمانی که داشتید, بعضی افراد ـآفتاب سوختگی شدیدی احساس میکنند. پوست خشک میشود وحتی ممکن است تاول بزند. مایعی زرد رنگ ممکن است از نواحی درمان شده بیرون بیاید تا لایه ای را تشکیل دهد. این لایه را نخارانید و بر ندارید زیرا باعث میشود جوشگاهی به وجود آید.

معمولا ، ۵ روز الی یک هفته پس از این درمان پوست شما خشک و پوسته میشود.

مراقبت های پس از لایه برداری پوست با لیزر انجام دهید تا ظاهری بهتر داشته باشید:

  • نواحی درمان شده را هر روز پنج الی ۷ بار با محلول الکلی یا آب نمک بشورید البته این باید تحت نظر پزشک باشد.
  • برای درمان پوستتان و به تجویز پزشک از داروهای  حمایتی مراقبت از پوست  استفاده کنید.
  • پس از بهبودی، از ضد آفتاب های مخصوص پوست های حساس توصیه شده توسط پزشکتان استفاده کنید.
  • در صورت تجویز پزشک هر روز از مرطوب کننده استفاده کنید.

ناحیه درمان شده پوسته میشود. پس از آن، پوست لایه برداری شده صورتی خواهد شد؛ اما پس از دو الی سه ماه روشن تر میشود. ممکن است یک سال طول بکشد تا رنگ صورتی پوست برود. در این دوره بهبودی از پوستتان حمایت کنید. در بلوند ها و افراد با پوست قرمز این دوره طولانی تر خواهد بود. سعی کنید به مراقبت های بعد از لایه برداری پوست با لیزر با توجه به تجویز پزشکتان عمل کنید تا به سرعت بهبود یابید.

مراقبت های پس از لایه برداری پوست با لیزر

عوارض لایه برداری پوست با لیزر

عوارض لایه برداری پوست با لیزر معمولا اندک می باشد و بعد از مدتی از بین خواهد رفت.  شما می بایست به توصیه های جراح خود عمل کنید تا دوران پس از لایه برداری را با موفقیت سپری کنید. در ادامه با بعضی از عوارض لایه برداری پوست با لیزر آشنا می شویم.

  • سوزش اکنه: پزشک شما پرهیز غذایی درمانی توصیه خواهد کرد.
  • عفونت باکتری: پیش از عمل و پس از ان پزشک شما انتی بیوتیک تجویز میکند.
  • پدیدار شدن تبخال: اگر لایه برداری پوست در اطراف دهانتان داشته باشید ممکن است تبخال ظاهر شود. اگر سابقه تبخال دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. برای جلوگیری از بروز تبخال میتوانید قبل و بعد از جراحی از انتی بیتویک مصرف کنید.
  • هایپر پیگمنتیشن: ممکن است نواحی درمان شده تیره تر شوند. ممکن است پزشک محلولی سفید کننده تجویز کند. همچنین ممکن است هیپو پیگمنتیشن یا روشن شدن پوست برای شما اتفاق بیفتد.
  • میلیا: این جوش های سفید کوچک در حین درمان ظاهر میشوند. با لیف یا پاک کننده ای ملایم برطرف میشوند.
  • قرمزی طولانی مدت: برای بعضی افراد، قرمزی دیرتر برطرف میشود.
  • جوشگاه: جوشگاه به ندرت ولی ممکن است رخ دهد.
  • تورم: اگر در اطراف چشمهایتان لایه برداری با لیزر انجام میدهید، پزشکتان برای درمان این تورم استروئید خوراکی تجویز میکند.

عوارض لایه برداری پوست با لیزر

دوران بهبودی بعد از لایه بر داری پوست با لیزر

  • شب ها، سر خود را با بالشت اضافی بالا نگه دارید.
  • روز اول و دوم از کمپرس آب یخ استفاده کنید تا ناراحتی و تورم از بین برود.
  • سیگار نکشید.

بسته به درمانتان دوره بهبودی متغیر است

  • لایه برداری لیزر دی اکسید کربن: معمولا تا ۲ هفته
  • لایه برداری لیزر اربیوم: یک هفته کامل

قرمزی یا صورتی پوستتان را پنهان کنید.

هنگامی که ناحیه های درمان شده ، بهبود یافتند، برای تعادل رنگ پوستتان میتوانید از لوازم آرایش استفاده کنید. آرایشی با پایه سبز استفاده کنید تا قرمزی را خنثی کنید. لوازم ارایشی بدون روغن استفاده کنید.